over mij

Ik ben Lisa de Neve 21 jaar.
Ik doe de opleiding Mbo Styling&Design Niveau 4 en zit nu in me 3e jaar.
Ik hou van reizen vandaar me Stage in
Suriname!
Op mijn Blog hou ik de periode bij die ik meemaak in
Suriname.

donderdag 27 november 2014

27 November 2014 'a di mi yere yu friyari'


Gisteravond zijn Daan en Robin de zaak gaan versieren als verassing. Vandaag is Rita 50 jaar geworden. Gisteravond thuis heeft Daan nog is 100 ballonnen opgeblazen. Van die ballonnen is een lange slinger gemaakt en opgehangen in de huiskamer. Op het werk moesten we nog wat kleine dingen klaarzetten voordat Rita er zou zijn. Toen Rita er eenmaal was kreeg ze tranen in haar ogen van blijdschap.  Op het werk zijn er steeds mensen langsgekomen om Rita te feliciteren. Ook nam iedereen als cadeau eten mee. De een had een taart, de ander een bak kip, pom, loempia's enz. Er was echt heel veel eten. Alles wat ze kreeg was zelf gemaakt.
We hebben ook een Surinaams verjaardagslied gezongen:


a di mi yere yu friyari
a di mi yere yu friyari
a di mi yere yu friyari, ne mi kon fristeri yu.

ano fu yu kuku, ano fu yu sopi
ano fu yu kuku, ano fu yu sopi
ano fu yu kuku, ano fu yu sopi, ma mi kom versteri yu

Vertaling:
Toen ik hoorde dat je jarig was
Toen ik hoorde dat je jarig was
Toen ik hoorde dat je jarig was, kwam ik je feliciteren.

Niet voor je koek, niet voor je drank
Niet voor je koek, niet voor je drank
Niet voor je koek, niet voor je drank, maar om je te feliciteren

Wat we aan eten hadden:
 Pom, rijst, kip, pastei, salade.

Hapjes:
Baka bana, loempia, bitterballen.

Taart:
bojo, keksi, upside down pineapple cake.

Nu weet ik hoe een Surinaams feest is! Ik zit prop vol! Alles was zelf gemaakt en gebakken. De bitterballen waren heel lekker. Zulke lekkere heb ik echt nog nooit gegeten. Vind het wel jammer dat je dit niet in de winkel kan kopen zo! De rest was ook allemaal heel lekker.

Bojo is een populaire Surinaamse cake. Het opvallende aan bojo is dat het een cake is die niet gemaakt is met bloem maar bestaat uit cassave en geraspte kokos als basis ingrediënt. Daarom is de structuur van de bojo een beetje sponsig en vochtig.
Keksi is een Surinaamse eiercake. Links = Bojo, Rechts = Keksi
 Ook zijn ze hier nu overal druk bezig met de kerstversiering ophangen!




1 opmerking: