over mij

Ik ben Lisa de Neve 21 jaar.
Ik doe de opleiding Mbo Styling&Design Niveau 4 en zit nu in me 3e jaar.
Ik hou van reizen vandaar me Stage in
Suriname!
Op mijn Blog hou ik de periode bij die ik meemaak in
Suriname.

donderdag 27 november 2014

24 November 2014 'Varen & Varen op Partyboot'

Vandaag heeft Marvin me in de ochtend opgehaald. We zijn naar de stad gegaan. In de stad was het heel druk en dus ook lastig om een parkeerplek te vinden. Toen we er eenmaal een hadden liet de man die de auto bestuurde 'Vriend van Marvin' me 2 kerken van verschillende godsdiensten naast elkaar zien. Dit vind je niet snel ergens anders dat 2 verschillende geloven hun kerk naast elkaar bouwen. We zijn door het centrum gelopen en hebben schaafijs genomen. Ik had de smaak markoesa en cola. Deze 2 smaken waren ook heel lekker. We zijn met onze beker schaafijs over de markt gelopen. Op de markt ziet het er heel anders uit als bij ons. Je kon hier allemaal soorten groentes en fruit kopen die je bij ons niet zult zien. Ook had je een gedeelte waar allemaal verse vis verkopen en vlees. Het gekke wat me opviel is dat ze helemaal niks gekoeld hebben met het warme weer. De vis lag niet gekoeld maar al het vlees ook niet. Veel vlees was wel gezouten dus dat hoeft niet meer gekoeld te worden maar van de rest vond ik het vreemd. op de markt had je ook een drogist die allerlei soorten medicijnen verkocht.

Ik heb in een kleding winkel naast de markt een heel leuk jurkje gezien. Die kreeg ik cadeau van Marvin! We zijn hierna naar de haven gegaan en heeft Marvin een bootje gehuurd. We zijn met dat bootje over de Suriname rivier gaan varen. Midden op de Suriname rivier lag een gezonken schip die een stuk uit het water stak. Het schip ligt er al 49 jaar. 49 jaar geleden heeft een man het met opzet laten zinken.
Degene die de boot bestuurde is bij dat schip gestopt zodat ik erover heen kon lopen. Ik durfden niet te ver te lopen omdat het hele schip verroest was en ik was bang dat er straks een deel weg zou brokkelen waardoor ik in het diepe zou vallen. Wanneer ik weer eenmaal aan boord was zijn we naar de overkant gevaren Aan de kant van Commewijne. Hier is de kapitein wat extra brandstof gaan halen. Marvin ik en zijn vriend gingen wat drinken halen en een ijsje. Ik heb een ijsje van het merk Fernandes gegeten. Die was echt super lekker. We zijn hierna weer met de boot veder gegaan en onder de brug doorgevaren en daar weer omgekeerd en de andere kant een heel stuk opgevaren. Ik vond het varen echt lekker de zon scheen volop en je voelde de spetters water van de boot tegen je aan komen voor verkoeling.
Rond half 5 waren we weer aan land en zijn we de auto gaan halen. Om kwart voor 5 Stonden we bij de Sms pier. Ik had hier met Ann afgesproken. Ann neemt me mee op een party boot.













De boot vertrok om kwart over 6 met 300 man aan boord.
Aan boord kreeg je een bak met eten en wat drinken. Tijdens het eten begon live muziek van een jonge Javaanse band. Later begon een oudere Javaanse band met live muziek. De muziek die ze maakten klonk echt goed. Aan boord waren er voornamelijk Javanen dit omdat er veel Javanen op de band afkwamen. Er werd veel gedanst en de sfeer was goed. Op een geven moment kwam er een clown die grapjes begon te maken. Hij riep ook een groep studenten uit Nederland naar voren. Hij zetten hun een beetje voor schut met dat ze moesten dansen en ging ook Surinaams over ze praten. Ann vertelde me dat hij ze witte vis noemde. Niet veel later kwam ik met de Studenten in contact.
Uit het niets kwam de kapitein van het schip en vroeg of we het leuk vonden om een kijkje bovenop het schip te nemen. Dit deden we. We hadden vanuit hier echt een heel mooi uitzicht over het water en over het feest wat zich op de boot afspeelde. Ik vroeg hoe het allemaal werkte met het varen en mocht het zelf proberen. Ik heb het hele schip een tijdje bestuurd en hem ook een heel rondje laten maken!!!
De meiden met wie ik was vroegen wat ik deed en hoelang ik hier zat en nog zou verblijven. Ik vertelde ze dat ik hier al 4 weken zit en nog niet heel veel had gezien. Lieke liet me foto's zien van wat hun allemaal hebben gedaan. Dit zag er echt heel mooi uit. Ze vertelde dat ze in een studenten huis verbleven met 12 andere! Wanneer we eenmaal weer bijna terug waren zijden ze me dat ik met hun mee kon komen naar een resort waar ze voor 1 nacht verbleven zodat ik morgen meekon naar het onafhankelijkheid feest in Lelydorp. Ik vertelde dat ik morgen wel zou komen maar dit zou niet gaan omdat de weg afgesloten zou zijn. Ann die zij dat ik gewoon maar moest gaan omdat de organisatie ook goed was. Ik ben met hun mee gegaan. Toen we iets voorbij Lelydorp waren gegaan gingen we een heel stuk over een zandweggetje heen. Toen we er aankwamen wat het niet een resort zoals ik hem ken. Er was vooraan een volleybal veld erachter een basketbal veld en daarna had je een groot overdekt gedeelte met stoelen. aan de zijkant was een open keuken. Achter het overdekte gedeelte was er en klein zwembad. Naast het zwembad hingen er heel veel hangmatten waar ze in sliepen. Er was 1 huis met een aantal bedden. Toen ik aankwam stond er hard muziek en waren er veel mensen van mijn leeftijd. Het was er erg gezellig. In
de avond gingen er nog een aantal weg en kon ik mee terug rijden naar Paramaribo als ik dat zou willen. De meiden met wie ik mee gekomen was wilde dat ik bleef. Dit deed ik dus ook. De avond was nog heel gezellig. Wanneer iedereen ging slapen kreeg ik een matras bij 3 andere meiden in de kamer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten