over mij

Ik ben Lisa de Neve 21 jaar.
Ik doe de opleiding Mbo Styling&Design Niveau 4 en zit nu in me 3e jaar.
Ik hou van reizen vandaar me Stage in
Suriname!
Op mijn Blog hou ik de periode bij die ik meemaak in
Suriname.

maandag 8 december 2014

4 December 2014 'Brownsberg'

Vandaag ben ik vroeg opgestaan omdat ik kwart over 7 bij het vat moet zijn. Ik heb me aangemeld voor een reis naar het binnenland (Brownsberg & Stone Island). Voor de reis moest ik een eigen hangmat meenemen, beschermende kleding en zwemkleding. Ik heb me aangemeld via Su for you op Facebook. Iemand had daar een bericht geplaatst of nog mensen intresse hadden om mee te gaan. Ik wist niet met wat voor soort mensen en met hoeveel mensen ik daarheen zou gaan en dat zou ik bij het vat gaan zien. Eenmaal bij het vat zag ik met wie ik er allemaal heen zou gaan. er gingen in totaal 4 meiden mee en 3 jongens waarvan 1 de chauffeur en de andere de gids. Elien, Ilse, Anika, Annejose, Robert, Gilly (Gids) en de naam van de chauffeur weet ik niet meer. Ik merkte al snel dat ik ze allemaal heel gezellig waren en onze reis begon. We zijn met een grote wagen richting Brownsberg vertrokken.

Over Brownsberg:
Brownsberg is een natuurpark gelegen in het district Brokopondo 112 km ten zuiden van Paramaribo. Brownsberg steekt ongeveer 500 meter uit boven het omliggende oerwoud en is 12.200 hectare groot. Brownsberg maakt deel uit van het Amazonegebied, het grootste regenwoud op aarde.

Onderweg zijn we op een mooie plek wat gaan eten. Gilly kwam met hapjes aan zoals Surinaamse kroketten, loempia's, bakabana (gebakken banaan). Gilly heeft ons hier ook nog iets verteld over een bedrijf waar Suriname het meeste aan verdient. Dit bedrijf is wel van de Amerikanen. We zijn na het eten weer veder gaan rijden richting Brownsberg. uiteindelijk merkte je echt dat je de bergen inging want de weg werd
slechter en je had steile bochten omhoog. het laatste stuk in de bergen zijn we met z'n alle achterin de wagen gaan zitten dit


was heel leuk omdat je dan echt in de buitenlucht zat en af en toe weg moest duiken voor de lianen die langs je hoofd gingen. Toen we aankwamen bij ons kamp hebben we onze spullen bij het huisje neergezet en naar het mooie uitzicht gekeken. Vlak voor vertrek kregen we nog een roti rol van Roopram die Gilly had meegenomen. Omdat we een
wandeltochten gingen maken naar de waterval moesten we een lange broek aandoen en goede loopschoenen. De lange broek is nodig omdat je dan minder kans hebt dat je benen open haalt of dat je gebeten word door bepaalde beesten. Gilly (de gids) ging op blote voeten!! Die is dit gewend. Tijdens de tocht zijn we eerst naar het Leo-valletje gegaan dit is een kleine waterval wat wat dichter bijligt dan de andere waterval. Nadat we het Leo-valletje gezien hadden maakte we de klimtocht weer terug en gingen we de andere kant op richting de Ireneval. Tijdens onze wandeling vertelde Gilly ons veel over Boom en plantsoorten en over de dieren hier in de Junge. Onderweg hebben we nog brulapen gespot en op de foto gekregen. Ook kwamen we onderweg naar de Irineval een hele grote liaan tegen waar we aan konden hangen. We hebben tijdens een korte stop een vrucht gegeten.
Op een gegeven moment stopte we op een plek waar op een paar meter afstand een grote boom stond Gilly gaf zijn mes aan Robert en die moest de mes in de boom proberen te gooien. Dit lukte niet en zo hebben het nog een paar het geprobeerd. Als het iemand zou lukken zou diegene een massage krijgen. Ieder had 3 pogingen. Uiteindelijk probeerde ik het en de 1e twee keren ging het ook mis. Bij me 3e keer is het gelukt!!! het mes bleef in de boom hangen en zat er ook goed
stevig in. Voor de rest is het niemand meer gelukt.
Eenmaal aangekomen bij de Ireneval konden we daar onder gaan staan voor de gene die dat wil. We hadden onze zwemkleding onder onze normale kleding aan. Ik had het erg warm van die toch en besloot er ook onder te gaan staan. Het water was lekker verfrissend.
Om op de drogen ben ik op een steen gaan zitten. Toen ik me been bewoog kreeg ik ineens een pijnscheut door me linker been heen. Het voelde als dezelfde pijn die ik heb gehad met me erythema nodosum. Het deed heel veel zeer. Op het moment dat ik keek zag ik 2 puntjes naast elkaar op me been waar bloed uit kwam en voor de rest zag ik helemaal niks meer veder. ik ben zonder iets te zeggen veder gegaan en heb die pijn nog 2 dagen gevoeld maar het werd wel steeds minder. Tijdens onze tocht kregen we ook steile en gladde delen. Rechts een foto van het pad.
Annejose is uitgegleden en had een hele gat in haar broek gekregen.
Een aantal waaronder ik ook, hadden een stok bij zich voor extra. ondersteuning. Na 2 dagen heb ik een foto gemaakt van me been waar ik nog steeds lichtjes last van had en sommige dachten aan een slangenbeet. Wanneer we terug bij ons kamp waren zijn we meteen allemaal onze hangmat op gaan hangen voor het donker werd. Gilly heeft ondertussen lekker voor ons gekookt. Na het eten hebben we
nog lekker gezellig met elkaar gezeten en drankjes gedronken. Toen het laat begon te worden en het al donker was hebben we Gilly wakker gemaakt om een nachtwandeling te maken door de jungle. Dit was heel leuk om te doen we hebben aardig wat beesten gezien voornamelijk allemaal soorten kikkers zoals gifkikkers bladkikker enz. Ook hoorde we harde geluiden in de bomen we dachten dat het een luiaard zou zijn maar we hebben het niet meer kunnen zien. Tijdens de wandeling vond ik het lopen vrij makkelijk gaan totdat we terug moesten toen kwam ik erachter dat we de hele tijd van een afdaling hadden gelopen. We zijn ook nog een stuk van het pad af te gaan om wat dieren te spotten dit vond niet iedereen fijn. Gilly heeft ons hier laten zien hoe we de dieren konden spotten. Je kan de dieren vinden door met een goede zaklamp langs te gaan als er dan wat glinstert (reflecteert) dan zijn dit de ogen van een dier. Gilly kan aan de hand van de reflectie vaak al zien om wat voor dier het gaat omdat ze verschillende formaten en kleuren hebben.


haalden ze luizen mee weg

oude goudmijn gat
'Genees boom' voor vrouwen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten